Materialenbank Onderzoeks Integriteit In Onderwijs (OIIO)

Scroll naar beneden voor de Materialenbank (Scroll down for Materialbank)

*English follows Dutch*

Onderstaande materialen kunnen gebruikt worden bij het ethisch verantwoord en integer uitvoeren en begeleiden van hbo-studentonderzoek. Het is een collectie voor iedereen die betrokken is bij het thema onderzoeksintegriteit binnen het hbo.

Onderwijsmaterialen op dit thema (denk bijvoorbeeld aan instructievideo’s, stappenplannen, presentaties, voorbeelden, handleidingen maar ook beleidsnotities) worden veel ontwikkeld binnen hogescholen. Door ze te delen, helpen we elkaar te bouwen aan een verantwoorde onderzoekscultuur. We richten ons nadrukkelijk op het hbo.

Deze collectie sluit goed aan op de onderzoekspraktijk van studenten in het hbo en is bedoeld ter inspiratie bij het zoeken en selecteren van geschikt onderwijsmateriaal. We nodigen je uit om materiaal te (her)gebruiken en eigen ontwikkeld materiaal te (laten) plaatsen. De collectie wordt regelmatig uitgebreid en geüpdatet door de redactieraad bestaande uit Renée Verwey (Zuyd Hogeschool), Sylvie Huybers (HAS green academy) en Heleen Wellner (Hogeschool van Amsterdam).

Wil je materiaal toevoegen aan deze collectie? Heel graag! Vul dan dit formulier in en stuur het naar info@nrin.nl, met in de onderwerpregel “Materialenbank OIIO”. De redactieraad neemt dan contact met je op.

Inzendingsformulier

English

Material Bank Research Integrity in Education (Dutch abbreviation: OIIO)

These materials can be used for ethically responsible and honest conduct and supervision of student research in universities of applied sciences (hogescholen). It is a collection for everyone involved in the theme of research integrity within universities of applied sciences.

Educational materials on this theme (such as instructional videos, step-by-step plans, presentations, examples, manuals but also policy notes) are frequently developed within universities of applied sciences. By sharing them, we help each other build a responsible research culture. We explicitly focus on educational use within universities of applied sciences. This collection aligns well with the research practices of students and is intended to inspire when searching for and selecting suitable educational materials.

We invite you to (re)use materials and submit your own developed materials. The collection is regularly expanded and updated by the editorial board consisting of Renée Verwey (Zuyd University of Applied Sciences), Sylvie Huybers (HAS green academy), and Heleen Wellner (Amsterdam University of Applied Sciences).

Would you like to add material to this collection? We would appreciate that! Please fill in this form and send it to info@nrin.nl, with “Material bank OIIO” in the subject line. Then the editorial board will contact you.

Submission Form

Algemeen (general documents)

Titel (title)
Korte omschrijving (short description)
Auteur/s (author/s)
Taal (language)
Doelgroep (target group)
Link

“Handleiding praktijkgericht onderzoek voor studenten”

Achtergrondkennis over praktijkgericht onderzoek en praktische wenken voor integer onderzoek.

Windesheim Lectoraat Goed Leven met Dementie

NL

student

“Hoe integer is jouw onderzoek?”

Onderwijsmateriaal voor en met hbo-studenten over onderzoeksintegriteit.

Susan Berentsen, Fenneke Blom

NL

student en docent

“Memo ethiek studentonderzoek”

Handvatten voor verantwoord studentonderzoek bij kwetsbare deelnemers en breder.

Windesheim Lectoraat Goed Leven met Dementie

NL

docent

“Stappenplan praktijkgericht onderzoek”

Tips en uitleg om goed voorbereid integer onderzoek te doen.

Team research support Zuyd Hogeschool

NL

student en docent

Gesprekskaarten onderzoeksdilemma’s

Gesprekskaarten met (fictieve) onderzoeksdilemma’s die studenten en hun begeleidend docent kunnen tegenkomen, inclusief reflectievragen en achtergrondinfo.

Margriet van Iersel en Heleen Wellner (Hogeschool van Amsterdam)

NL

student en docent

Introduction: Ethics in research

Introduction lecture provided to master students of innovative textile development to give them some basics in ethics in research regarding participant well-being, five principles of code of conduct, ethical approval etc.

Melissa van Schaik (Saxion Hogeschool)

NL

student


Videos

Titel (title)
Korte omschrijving (short description)
Auteur/s (author/s)
Taal (language)
Doelgroep (target group)
Link

“Gedragscode: alle vijf de principes Zuyd”

Introductie vijf principes van onderzoeksintegriteit.

Media PuntZuyd

NL

student

“Praktijkgericht onderzoek doen aan de HAN: gedragscode”

Introductie principes onderzoeksintegriteit, algemeen en WMO-plichtig onderzoek.

HAN

NL

student en docent

“Tips voor ethisch verantwoord data verzamelen bij proefpersonen”

Op basis van een casus in de vorm van vragen en antwoorden.

Hogeschool Leiden

NL

student


Games

Titel (title)
Korte omschrijving (short description)
Auteur/s (author/s)
Taal (language)
Doelgroep (target group)
Link

“Dilemma Game EUR”

Game based on research dilemma’s.

Erasmus Universiteit

ENG

student en docent

“Integrity games”

Tool to reflect and discuss ethical dilemma’s in research.

Universiteit Copenhagen, Debrecen and Geneva

ENG

student en docent


  • Disclaimer
  • Privacy and Cookies Statement

Contact

info@nrin.nl

Privacy Preference Center